Domů / Články
clanky

ČLÁNKY

Změna termínu: SUPERSPRINT Zlín bude 9.-10. května

2020-03-06 autor: Tomáš Petr zdroj: triatlon.cz
foto-Změna termínu: SUPERSPRINT Zlín bude 9.-10. května

Pořadatelé závodu SUPERSPRINT Triatlon Zlín 2020, který odstartuje novou sezonu Českého poháru v olympijském a sprint triatlonu, museli reagovat na nečekanou událost a změnit termín závodu. Uskuteční se 9.-10. května 2020.

Ačkoliv měli pořadatelé datum zarezervované s městem Zlín s dostatečným předstihem, vypovědělo jim vedení města v nedávné době termín a dalo tak přednost jiné sportovní akci. Nově se tak SUPERSPRINT Triatlon Zlín uskuteční o druhém květnovém víkendu.

Jménem pořadatele a České triatlonové asociace se omlouváme za změnu a děkujeme za pochopení!

Tomáš Petr, technický ředitel ČTA  Foto: FB ČTA

Pár plaveckých motivů před během svátků

2019-12-19 autor: triatlonbazar.cz zdroj: triatlonbazar.cz
foto-Pár plaveckých motivů před během svátků

V rychlém náhledu přinášíme inspiraci na plavecký workout zaměřený na rychlost. Trénink pomáhá rozvinout tělu rychlost a udržet jí po delší dobu.
Jednohodinový rychlostní trénink:
Zahřátí - rozplavání: 500 m: 100m kraul - 25m znak opakujte 4x

Hlavní set 1: 600m: 50m kraulový kop, 2x50m kraulové ruce s rychlými obrátkami a odrazem od stěny, 3x50m kraul (25m ostře, 25m volně) rychleji než Vaše komfortní zóna, opakujte 2x

Hlavní set 2: 1500m: kraul 16x25m s intervalem 5s, 100m lehce, 16x25m s intervalem 5s (jednou rychleji o 10s, jednou pomaleji o 10s), 100m volně, 16x25m rychleji o 5s než první sada 25m, 100 m volně

Vyplavání: 400m: volně střídat prsa, znak, libovolný způsob
Celkem naplaváno: 3000m

Tréninkové tepové zóny

2019-12-19 autor: Michala Kalasová zdroj: svět běhu
foto-Tréninkové tepové zóny

To, v jaké tepové frekvenci se pohybujete, je pro kvalitní trénink velmi důležité. Někteří běžci se spoléhají na sporttestry, které jim ukazují TF, ve které se právě pohybují, jiní se zase spoléhají jen na svůj pocit. Především je důležité si uvědomit, že efektivní trénink neznamená pohybovat se při stále stejné zátěži.

Zóny tepové frekvence (TF) jsou v podstatě rozmezí, udávané v procentech maximální TF, ve kterých byste se měli pohybovat podle toho, jakých cílů chcete dosáhnout, či kterou dovednost chcete právě rozvíjet.
Výpočet TF

Vypočítáme je podle vzorce (maximální TF-klidová TF) x intenzita % + klidová TF. K výpočtu je potřeba znát svou klidovou a maximální TF. Klidovou TF zjistíte tak, že si ráno po probuzení (dřív než vstanete) změříte několik dní po sobě TF a vypočtete si průměr. V těchto dnech byste neměli být přetrénovaní, ve stresu a měli byste být zdraví. S určováním maximální TF je to složitější. Můžete si ji spočítat podle vzorce 220-věk nebo absolvovat laboratorní test na specializovaném pracovišti. Dále je možné si vzít sporttester, vybrat si v okolí 200-300 m dlouhý kopec a ten několikrát po sobě vyběhnout. Naměřená TF bude blízká vaši maximální TF. Před tímto testem se však nezapomeňte pořádně rozcvičit a zahřát. Existují také souhrnné tabulky (dle věku), ve kterých si můžete bez měření a počítání najít „ideální“ TF pro daný trénink. Jsou však méně přesné, protože každý člověk je originál a hodnoty jeho TF se liší od ostatních.
Regenerační zóna

V regenerační zóně (cca 55-60% MTF) se pohybujeme, pokud chceme obnovit energii po náročném fyzickém výkonu. Dochází k regeneraci svalstva, kardiovaskulárního a imunitního systému. Dosáhneme při ní relaxace a uvolnění.

Vytrvalostní zóna
Znamená cca 60-75% MTF slouží k získání vytrvalostního základu pro další trénink. Dochází k rozvoji vytrvalosti, zlepšení aerobní kapacity a efektivnímu spalování tuků. Při této zátěži bychom měli být schopni mluvit a udržet „pohodlně“ toto tempo po delší dobu.

Silová zóna
Cca 75-85% MFT, dochází k rozvoji silové vytrvalosti a svalové síly a rozvoji kardiovaskulárního systémů. Je důležitá například pro trénink na běh v kopcích. Po psychické stránce dochází také k rozvoji schopnosti relaxace a soustředění během vzrůstající zátěže. Pocitově jde již o „nepohodlnou“ zátěž.

Závodní tempo
Pokud chceme simulovat závodní tempo, pohybujeme se obvykle v rozmezí cca 80-95% MTF. V tomto rozmezí probíhá také intervalový trénink, kdy dochází ke střídání velmi intenzivní zátěže a uvolnění. Slouží k rozvoji rychlosti.


Foto: internet

Trenérský seminář: 3 dny nabité informacemi

2019-12-19 autor: media@triatlon.cz zdroj: triatlon.cz
foto-Trenérský seminář: 3 dny nabité informacemi

3 dny, 7 přednášejících, 4 mezinárodně respektovaní trenéři. Mezinárodní trenérský seminář, který se uskutečnil od 13. do 15. prosince ve Sportovním centru Nymburk, měl nabitý program.

Už v pátek večer ho otevřela odborná přednáška o využití monitorovacího systému mySASY, který detailně popisuje vliv předchozího zatížení na vnitřní rovnováhu organismu a umožňuje tak stanovit další optimální tréninkový režim.

Rozdíl v tréninku na olympijský a dlouhý triatlon

Sobotní program otevřel svou přednáškou Luboš Bílek, který byl v minulosti osobním trenérem hvězdného Sebastiana Kienleho a v současnosti připravuje Maurice Clavela, Ruediho Wilda, Pietera Heemerycka, Andreasa Böcherera a také českého závodníka Tomáše Řenče.

Ve své přednášce se zaměřil například na rozdíly v tréninku na olympijský a dlouhý triatlon, na význam regenerace v tréninku, ale také na aktuální trendy v triatlonovém světě. Během své řeči také zdůrazňoval nutnost triatlonistů poznat co nejlépe své tělo, kterou upřednostňuje před analytickými údaji ze sporttesterů.

Po Luboši Bílkovi převzal slovo jeho svěřenec Tomáš Řenč, který letos prožil fantastickou sezonu. Aktuální český rekordman na trati dlouhého triatlonu přednášel o aktuální podobě svého tréninku v kontextu rodinného i pracovního života, ale také o jeho proměně po přechodu z olympijských distancí.

Odemykání lidského potenciálu

Třetím přednášejícím pak byl Jan Mühlfeit, bývalý evropský ředitel Microsoftu, který je dnes celosvětově respektovaným mentálním koučem. Spolupracuje s českými olympijskými vítězi, světovými šampiony a mnoha českými reprezentanty.

Je autorem myšlenky odemykání lidského potenciálu prostřednictvím rozvíjení talentu. Ve své přednášce se zaměřil na to, proč je důležitější pracovat na silných stránkách sportovce než na jeho slabinách.

Proč je důležité poznat svěřence do detailu

Nedělní blok zahájil skotský kouč Gordon Crawford, trenér švýcarské reprezentace i české závodnice Petry Kuříkové, který v minulosti působil v národních týmech skotské, anglické a irské triatlonové reprezentace, kterou doprovázel na olympijských hrách v Pekingu 2008.

Ve své přednášce zdůraznil význam osobního přístupu ke sportovci. „Pro Gordona jsem se rozhodla, protože se mě snažil co nejlépe poznat. Zajímal se o můj dosavadní trénink, o můj přístup ke sportu, o aktuální rozpoložení v osobním životě. S tím jsem se nikdy dřív nesetkala,“ potvrdila Petra Kuříková, která při přednášce s Gordonem Crawfordem spolupracovala.

Také skotský kouč potvrdil, že data z různých měření by neměla být pro sportovce klíčová. „Já sám data řeším, jsem jimi skoro posedlý. Ale nedávám je sportovcům, kteří se pak do nich často zamotávají. Data jsou jen moje práce. Pro sportovce je důležitý pocit,“ řekl Crawford, který také z toho důvodu alespoň jednou odjel každý trénink, který předepisuje svým svěřencům.

Z malých závodů až na olympijské hry

Posledním přednášejícím Mezinárodního trenérského semináře v Nymburce byl Jiří Seidl, dlouholetý kouč Venduly Frintové, který ji doprovázel od jejích prvních triatlonových závodů až po účast na olympijských hrách. Během svého bloku se podělil o své zkušenosti s tréninkem nejlepší české reprezentantky, které demonstroval na konkrétních příkladech.

Jiří Seidl také popsal různé fáze kariéry Venduly Frintové společně s málo známými aspekty, které ovlivňovaly její trénink, zdravotní stav i psychickou pohodu. Zároveň dal nahlédnout do fungování mezinárodních tréninkových skupin, ve kterýc spolupracují hvězdy světového triatlonu.

Trenérské zkoušky, bazén i wellness

Během víkendu se uskutečnily také zkoušky, kterými uchazeči o trenérské licence zakončili své studium. K dispozici byl také bazén a wellness, jimiž si posluchači semináře vyplnili volné chvíle mezi jednotlivými přednáškami.


Foto: triatlon.cz

IRONMAN World Championship 2019 Hawai

2019-10-11 autor: triatlonbazar.cz zdroj: triatlonbazar.cz
foto-IRONMAN World Championship 2019 Hawai

Již tento víkend se koná na Hawaji IRONMAN World Championship 2019, Na jeho startu bude stát i 18 českých závodníků (17 mužů a 1 žena), kteří si vybojovali v kvalifakci právo na účast. Držme jim palce a zafanděme.

František Crkva, Tomáš Dostál, Jaroslav Hýzl, Zbyšek Jaroš, Vojtěch Kačena, Jan Kovalovský, Jan Kundrát, Petr Lukosz, Daniel Machek, Roman Malivánek, Josef Pavlík, Pavel Petrásek, Roman Procházka, Jindřich Radisch, Jana Richtrová, František Štěpánek, Karel Sumbal, Milan Svoboda

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací