Domů / Články
clanky

ČLÁNKY

Krátký rozhovor s Vendulou Frintovou

2018-05-16 autor: triatlonbazar.cz zdroj: triatlonbazar.cz
foto-Krátký rozhovor s Vendulou Frintovou

O víkendu proběhl Světový pohár v Olympijském triatlonu v japonské Jokohamě. Jak závod probíhal?
Závod probíhal podle podobného scénáře jako většina ženských závodů v poslední době. Po plavecké části se rychle utvořila vedoucí cca. 10ti členná skupina. Já jsem se pohybovala v druhé skupině. V depu naše ztráta narostla na cca. 1:15, takže v běžecké části byl reálný boj o TOP 10. Běželo se od začátku ve velmi ostrém tempu. V cíli jsem nakonec obsadila 7.místo.
 
Závod byl první, kde se daly získat body pro příští Olympijské hry. Cítila jsi nějaký větší tlak před závodem?
Žádný tlak jsem rozhodně necítila. Kvalifikační perioda pro Olympijské hry v Tokiu 2020 trvá dlouhé dva roky, takže závodů a příležitostí pro zisk dostatečného počtu kvalifikačních bodů bude ještě více než dost.
 Výsledek, který si dosáhla, je nejlepší tvůj výsledek ve SP od roku 2016. Jaké faktory (závodní, tréninkové) by tě mohly posunout ještě více? Na čem si myslíš, že ještě musíš zapracovat v porovnání s ostatními?
Rezervy mám ve všech třech disciplínách. Pro ideální vývoj závodu je však nejdůležitější posunout ještě více kupředu plavání. Když člověk nestihne první skupinu po plavecké části, velice těžko se mu poté podaří zvrátit průběh celého závodu.
 
Teď tě čeká dlouhý přesun do Velké Británie na další kolo Světového poháru. Jak se srovnáváš s časovým posunem před samotným závodem?
Závod v Británii se koná až v polovině června a já se ho nezúčastním. Závodit v Evropě je určitě mnohem lepší než v Asii, Americe nebo Austrálii. Vyrovnat se během pár dní s několika hodinovým časovým posunem není nic příjemného. Nejjednodušší je ihned najet na místní režim a vyvarovat se například spánku během dne, aby se člověk snáze přizpůsobil. 

Děkujeme za rozhovor a budeme držet za co nejlepší výsledky v následujících SP v TT.

Foto: FB Vendula Frintová

JAK SPRÁVNĚ OBLÉKAT NEOPREN?

2018-05-15 autor: Petr Vabroušek zdroj: FB Petr VAbroušek
foto-JAK SPRÁVNĚ OBLÉKAT NEOPREN?

Rekordně teplé jaro přímo láká k plavání venku a CZECHMAN Triatlon už je taky za rohem...
1. neopren oblékejte suchý a na suchou kůži (v tom případě není obvykle potřeba používat žádné sáčky nebo rukavice)
2. nohavice i rukávy natáhněte co nejvíce do rozkroku i podpaží, aby šel neopren na zádech snadno zapnout
3. poté vlezte do vody a prudkým pohybem naberte vodu do rukávů, dupnutím a přizvednutím neoprenu i do nohavic a přes krk do trupu. Tím se pnutí mezi suchou kůží a suchým neoprenem uvolní a oblek si tak správně sklouzne na optimální usazení, aby nikde netahal
4. v případě potřeby vylezte z vody a přebytečnou vodu vytlačte nohavicemi ven
5. celý proces můžete případně i zopakovat pro ještě lepší usazení
6. pokud je voda hodně studená, můžete použít vlažnou vodu z lahve na břehu a ušetřit si tak úvodní tepelný šok
Jaká je vaše metoda:-)?

Foto: internet

Tituly v dlouhém duatlonu získali Kočař a Králová

2018-05-15 autor: media@triatlon.cz zdroj: triatlon.cz
foto-Tituly v dlouhém duatlonu získali Kočař a Králová

O tituly v dlouhém duatlonu se bojovalo 12. května ve Sport areálu Klíny, kde se konal závod Krušnoman. Ten byl nejen mistrovstvím republiky, ale zároveň prvním dílem seriálu FORD CZECHMAN TOUR (Český pohár v dlouhém triatlonu a duatlonu). Z vítězství se radovali Lukáš Kočař a Lenka Králová.

Na účastníky čekala trať o těchto distancích: 5 kilometrů běh – 82 kilometrů cyklistika – 15 km běh. Závodilo se i na kratší trase 5-41-5, která se však nezapočítávala do Českého poháru. „Všechno se vydařilo a závodníci si to opravdu užili. I počasí vyšlo krásně,“ řekl Tomáš Langhammer, ředitel závodu. „Ohromně nás těší také účast – na delší trati závodilo 196 lidí. Celkem jsme ve všech kategoriích rozdali téměř 400 startovních čísel. A když k tomu připočítám veškeré lidi, kteří na závod přijeli, tak v areálu bylo 1 100 až 1 200 osob. To je víc než v zimní sezoně, kdy tu funguje skiareál!“

Očekávalo se, že v mužské kategorii se závod stane honem na Karla Zadáka, který Krušnomana vyhrál už šestkrát a nikdy tu nebyl poražen. Z trůnu ho mělo sesadit nabité startovní pole, ve kterém nechyběla řada elitních závodníků.

Úvodní běžeckou část s náročným stoupáním do sjezdovky zvládlo nejrychleji duo Tomáš Renč – Lukáš Kočař. Cyklistická část byla rozdělena do dvou okruhů a do čela se během ní propracoval Karel Zadák, který se vepředu držel s Lukášem Kočařem.

Druhý jmenovaný se pak na třech náročných běžeckých okruzích v krušnohorské krajině osamostatnil na čele, zatímco Karel Zadák se naopak startovním polem propadal. Závěrečný běh skvěle vyšel Petru Soukupovi, který se propracoval na druhé místo a cílovou branou proběhl se ztrátou 3 minut a 14 vteřin na Kočaře. Bronz si odvedl Lukáš Slatinský, který za vítězem zaostal o 7 minut a 8 vteřin. Karel Zadák finišoval na čtvrté příčce.
Kategorii žen kralovala hned od prvního běhu Lenka Králová. Jen se čtyřvteřinovým odstupem za ní doběhla do prvního depa Helena Kotopulu. Lenka Králová ale podala skvělý výkon také v cyklistické části, díky čemuž získala na čele závodu velmi komfortní náskok. Druhou nejrychlejší cyklistkou byla Jana Candrová, která se propracovala na druhé místo, třetí pak jela Petra Veselá. Všechny tři ženy si toto pořadí udržely až do cíle, přičemž vítězka si připsala výsledný čas 4:28:50.

Seriál FORD CZECHMAN TOUR bude pokračovat 2. června, kdy se koná Czechman Triatlon.

Výsledky

Krušnoman, 12. května 2018

Muži: 1. Lukáš Kočař 3:45:13.9, 2. Petr Soukup 03:48:27.9, 3. Lukáš Slatinský 3:52:22.7

Ženy: 1. Lenka Králová 4:28:50.2, 2. Jana Candrová 4:31:36.5, 3. Petra Veselá 4:33:12.8

Kompletní výsledky najdete zde.

Foto: triatlon.cz


Bojujte proti únavě nohou!

2018-04-29 autor: Mgr. Vlastimil Chadim zdroj: Cyklonovinky.cz
foto-Bojujte proti únavě nohou!

 Aminokyseliny s rozvětveným řetězcem (angl. brached chain amino acids – BCAA) patří mezi esenciální – nepostradatelné aminokyseliny, které si lidský organismus nedokáže sám syntetizovat. Pro zajištění jejich příjmu jsme odkázáni na stravu.
Do skupiny větvených aminokyselin náleží leucin, izoleucin a valin. Jejich největším přirozeným zdrojem jsou potraviny živočišného původu. Mnohem vyšší množství BCAA se nachází ve vybraných potravinových doplňcích.

Aminokyseliny s rozvětveným řetězcem (angl. brached chain amino acids – BCAA) patří mezi esenciální – nepostradatelné aminokyseliny, které si lidský organismus nedokáže sám syntetizovat. Pro zajištění jejich příjmu jsme odkázáni na stravu. Do skupiny větvených aminokyselin náleží leucin, izoleucin a valin.

Jejich největším přirozeným zdrojem jsou potraviny živočišného původu. Mnohem vyšší množství BCAA se nachází ve vybraných potravinových doplňcích. Výborným zdrojem větvených aminokyselin (spolu s ostatními esenciálními AK) jsou syrovátkové proteinové koncentráty. Vysoký obsah BCAA se nachází v aminokyselinových směsích v podobě tabletové, práškové či tekuté. Nejvyšší množství větvených AK nalezneme v přípravcích, které obsahují pouze tyto tři aminokyseliny. Ve svém názvu nosí „BCAA“.

Při intenzivním a dlouhotrvajícím fyzickém výkonu dochází k vysoké spotřebě energetických zdrojů – glukózy, mastných kyselin, ale též aminokyselin. S narůstající délkou činnosti klesají zásoby svalového a jaterního glykogenu – pohotových zdrojů glukózy. V pokročilých stádiích tréninku či závodu vzrůstá nebezpečí propadu hladiny krevního cukru, jehož následkem je značný pokles výkonnosti až vznik hypoglykemického stavu – „hlaďáku“. Chceme-li se této nepříjemné události vyhnout, je třeba vstupovat do plánovaného výkonu s maximálně naplněnými glykogenovými zásobami a v průběhu vlastní činnosti využívat traťovek (sacharidové nápoje, sacharidové gely, tyčinky, ovoce). Snížit tlak na glykogenové zásoby, udržet dostatečnou glykemii, zabránit nadměrnému katabolismu vlastní svalové tkáně (další zdroj glukózy) dokážou vedle těchto přímých sacharidových zdrojů také větvené aminokyseliny.

Užití specializovaných doplňků stravy s obsahem BCAA před, při a po fyzické aktivitě přináší všem vytrvalostním sportovcům nesporný prospěch. Výhodou těchto přípravků je, že BCAA se nachází v čisté formě (na rozdíl od klasické stravy nepřichází do těla žádné další zbytečné substance – tuk, cholesterol, puriny, vláknina…), nemusí se náročně štěpit a velmi rychle se dostávají do krevního oběhu.
 
Specifikem větvených aminokyselin je, že jejich konečné zpracování (na rozdíl od ostatních AK) probíhá přímo ve svalové tkáni, čímž odpadá náročný proces jejich metabolizace v játrech. Takto se BCAA stávají velmi rychlým zdrojem energie pro pracující svalovinu. Vedle ochrany vlastní svalové tkáně a glykogenových rezerv, přináší „bécéáčka“ další pozitiva. Vyšší množství větvených aminokyselin ve svalových buňkách snižuje v průběhu chodu látkové výměny v anaerobních podmínkách tvorbu kyseliny mléčné – nedochází k výraznému nárůstu laktátu v krvi. Nepřímým způsobem větvené AK také podporují obranyschopnost organismu. Podaří-li se (díky suplementaci) i při náročné fyzické aktivitě udržet dostatečné hladiny BCAA, nedochází k vysoké spotřebě glutaminu – aminokyseliny, která zásadním způsobem přispívá k výživě buněk tenkého střeva – významné části imunitního systému těla.

Větvené aminokyseliny tvoří asi 1/3 všech aminokyselin obsažených v kosterní svalovině. Při náročných fyzických výkonech, dietách, redukčních režimech a nedostatečném příjmu sacharidů dochází k jejich značné spotřebě. Zvláště v těchto situacích je výhodné zvýšit příjem BCAA stravou a potravinovými doplňky. Jelikož nejdůležitější z trojice větvených aminokyselin je leucin, měl by v suplementech s obsahem BCAA panovat optimální poměr leucinu, valinu, izoleucinu – 2:1:1.

Racionální způsob užití větvených aminokyselin má následující schéma. V období 30 až 60 minut před plánovaným výkonem užijte 3 až 5 gramů BCAA spolu s předtréninkovým nápojem. Trvá-li aktivita déle než 1,5-2 hodiny, vyplatí se použít další 2 až 4 gramy BCAA (přimícháno do sacharidové nápoje, obsaženo v gelech či tyčinkách) přímo v jejím průběhu. K nejsilnějším katabolickým stavům dochází na konci tréninkové jednotky. Pro jejich zastavení je třeba v krátkém období po ukončení aktivity dostat do těla sacharidy s vyšším glykemickým indexem kombinované s aminokyselinami. Optimální je vypít za 5-15 minut po skončení tréninku 5 až 10% sacharidový roztok (glukóza, sacharóza, maltodextrin) s malým množstvím „rychlých“ bílkovin (syrovátkový protein). K tomuto nápoji přidejte 3-5 gramů BCAA. Rychlý vzrůst glykémie a následné vyplavení inzulínu do krevního oběhu podpoří restauraci glykogenových zásob, zastaví katabolismus svalové tkáně a zahájí proces celkové regenerace organismu.

Věřte, že větvené aminokyseliny nejsou jen pro kulturisty. Naopak. Vytrvalci (běžci, cyklisté, triatlonisti, dálkoví plavci, běžci na lyžích…) z nich mají mnohem vyšší užitek než sportovci silových a rychlostních disciplín.

Foto: cyklonovinky.cz

Volár a Fairaislová ovládli Karvinský Aquatlon

2018-04-19 autor: media@triatlon.cz zdroj: triatlon.cz
foto-Volár a Fairaislová ovládli Karvinský Aquatlon

Při Karvinském Aquatlonu dominovali favorité. Z vítězství se na čtvrtém závodu českého poháru radovali v sobotu 14. dubna Jan Volár a Iveta Fairaislová.
Ve slezském městě absolvovali závodníci 400 metrů plavání v bazénu STARS a 5000 metrů běhu se startem v historickém centru města. Právě na propracovanou běžeckou část jsou pořadatelé pyšní, protože závodníci všech věkových kategorií absolvují vždy jen jeden okruh – žáci kilometrový, muži a ženy pětikilometrový. „Trať byla zajímavá. Mimo jiné se běželo krásným parkem,“ chválila pořadatele Iveta Fairaislová.
Nejrychlejším plavcem byl Filip Václavík, na kterého Jan Volár ztratil s časem 4:27,3 necelých sedm vteřin. „Plavání pro mě nebylo úplně dobré. Nedávno jsem se vrátil ze soustředění, tak na mě ještě doléhala únava,“ zhodnotil plavání závodník Etriatlon Teamu.
V běhu byl ale Jan Volár suverénně nejrychlejší, a tak ztrátu velmi rychle smazal. Pětikilometrový úsek absolvoval o více než minutu rychleji než druhý nejlepší běžec Jan Trutna. „Věděl jsem, že běžecky na tom nejsem špatně, nicméně pořadí ovlivnil i fakt, že řada kluků je na reprezentačním soustředění,“ dodal objektivně. Na druhém místě finišoval se ztrátou 62 sekund Filip Václavík, třetí doběhl Jan Trutna.
Jan Volár má nyní na kontě dvě vítězství ze dvou svých startů v AQUATLON CZECHTRISERIES (český pohár v aquatlonu), přičemž do celkového pořadí se počítají nejlepší tři výsledky. Poslední pohárový závod se koná za týden v Praze. „Určitě tam pojedu s cílem zvítězit,“ nastínil své plány.
Fairaislová rozhodla suverénním během
V kategorii žen byla velkou favoritkou Iveta Fairaislová. Ani jí se však v bazénu nedařilo podle představ. Plavala za 5:00,1 a z druhé pozice ztrácela na nejrychlejší Michaelu Procházkovou devět vteřin. „Čas jsem měla ještě horší než minulý týden v Příbrami, což se mi vůbec nelíbí,“ řekla sebekriticky talentovaná reprezentantka.
Stejně jako Jan Volár ale byla zcela dominantní v běhu. Druhou nejrychlejší ženu běžecké části porazila dokonce o minutu a padesát vteřin! „Přitom se mi neběželo moc dobře, protože bylo horko a špatně se dýchalo,“ dodala vítězka karvinského závodu. Druhá Lenka Švecová na ni ztratila více než dvě a půl minuty. Třetí místo si odvezla Tereza Charvátová.
Závodnice týmu TCV Jindřichův Hradec má teď na kontě dvě pohárová vítězství. „Příští týden v Praze se budu snažit zaútočit na první místo v celkovém pořadí. Snad se to podaří.“

Foto: triatlonbazar.cz

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací